начало

Без вина наказан чрез съсобственост с държавата – ефект от разнородната практика по чл. 343б, ал. 5 НК Без вина наказан чрез съсобственост с държавата – ефект от разнородната практика по чл. 343б, ал. 5 НК

Призводство по чл. 307, във връзка с чл.303, т.1 АПК

Дискусии и казуси в областта на административното право и процес
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Призводство по чл. 307, във връзка с чл.303, т.1 АПК

Мнениеот nerven » 12 Юни 2013, 15:30

Здравейте, колеги. Забавлявам се със следната задачка.

1. След извършена ревизия, на дружество Х е съставен ревизионен акт за начет /РАН/ от страна на Териториалното поделение на НОИ на основание чл.110, ал.1, т.1 от КСО.

2. След подадено в срок възражение от дружеството, сумата по РАН е редуцирана и е издадено Разпореждане за внасяне на сумата по начета на основание чл.110, ал.3 КСО. Тъй като съгласно чл.117а КСО обжалването на разпореждането не спира тяхното изпълнение, сумата по РАН е внесена от дружеството.

3. След внасянето на сумата, дружеството подава жалба по реда на чл.117, ал.2 във връзка с чл.117, ал.1, б. "в" КСО срещу разпореждането за внасяне на сумата пред ръководителя на ТП на НОИ.

4. Съгласно разпоредбата на чл. 117, ал.3 КСО, ръководителят на териториалното поделение се произнася по жалбите или исканията с мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им. С решението ръководителят на териториалното поделение може да отмени разпорежданията и да реши жалбите или исканията по същество. То се съобщава на заинтересованите страни в 7-дневен срок от постановяването му.

5. Към настоящия момент е изминал повече от един месец от датата на получаване на жалбата в НОИ. Съгласно константната съдебна практика, включително и на ВАС, изчерпването на административния ред за оспорване, е процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването пред съда, като правната фигура на мълчаливия отказ по чл.58, ал.1 АПК намира приложение при непроизнасянето на административния орган в срок, но не и в производството по административен контрол на същия. КСО се явява специален закон спрямо АПК и и предвиденото в него задължително обжалване по административен ред и постановяването на мотивирано решение от ръководителя на ТП на НОИ са въведени като абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното обжалване по чл.118, ал.1 КСО, тъй като предмет на последното е решението на ръководителя на ТП на НОИ.

Получава се следната картина. Дружеството Х внася сумата по РАН и съвестно обжалва индивидуалния административен акт - разпореждането за внасяне, пред компетентния за това орган – директора на ТП на НОИ. Същият не се произнася в указания му едномесечен срок, като липсата на произнасяне препятства пренасянето на спора пред съда, съответно се бави възстановяването на сумата по начета (която не е малка), в случай, че разпореждането бъде отменено.

В случая, пак съгласно константната практика на ВАС, не са приложими разпоредбите на глава XV от АПК – “Защита срещу неоснователни действия и бездействия на администрацията”, защото разпоредбите на чл.256 и чл.257 АПК се отнасят за фактически, но не и за правни действия на администрацията. Тоест не представлява неоснователно бездействие неизпълнението на задължението за произнасяне по жалба.

Какво ни остава, за да принудим контролния орган - ръководителя на ТП на НОИ да си свърши работата? Остава ни само разпоредбата на чл.303, т.1 АПК - наказва се с глоба от 150 до 1500 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, длъжностно лице, което без уважителни причини не се произнесе в срок по жалба или протест срещу административен акт. И ето тук идва моята чуденка. Съгласно разпоредбата на чл.307, ал.1 от АПК, в случаите по чл. 302, 303 и 305 актовете за установяване на нарушенията се съставят от длъжностни лица, определени от съответния орган на изпълнителната власт, а наказателните постановления се издават от органа или от овластени от него длъжностни лица.

В случая с ръководителя на ТП на НОИ, кой орган се явява ‘съответен орган на изпълнителната власт” спрямо него – управителя на НОИ или друго лице? Тъй като производството се развива по ЗАНН, кое лице ще състави АУАН по чл.37 ЗАНН. До кого да адресирам искане за съставяне на такъв акт?
Ако някой e е сблъсквал с подобен казус, нека сподели опит :roll:
nerven
Нов потребител
 
Мнения: 6
Регистриран на: 12 Юни 2013, 14:43

Re: Призводство по чл. 307, във връзка с чл.303, т.1 АПК

Мнениеот neutralen » 12 Юни 2013, 16:15

:D Голям джумбиш - да видя няма да повярвам, един чиновник да състави акт на друг чиновник. :shock: Не си губете времето, пийте една студена вода или лимонада и се снишавайте, щото у нас има закони, но няма законност 8) тръгнете ли по този ред да си отстоявате правата, ще почнат да ви търсят кал под ноктите. Вие не четете ли вестници, не гледате ли телевизия - тука е Бимбилистан и изразите "правова държава" и "върховенство на закона" са само етикети за наивни идеалисти. Те си правят каквото си искат и казват "така съм преценил, така съм решил, имате право да се жалвате". Почваш да се жалваш, но когато една от страните е Държавата а другата обикновения човек/гражданин, правото е винаги на страната на Държавата. Няма обратна практика :!:
neutralen
Активен потребител
 
Мнения: 2634
Регистриран на: 12 Фев 2012, 22:03

Re: Призводство по чл. 307, във връзка с чл.303, т.1 АПК

Мнениеот nerven » 12 Юни 2013, 16:28

В старата редакция на чл.307 АПК преди изменението от 2011г. беше посочено, че актовете за установяване на нарушенията се съставят от определени от министъра на държавната администрация и административната реформа длъжностни лица, а наказателните постановления се издават от министъра на държавната администрация и административната реформа или от овластени от него длъжностни лица.

Сега, уви, министерство на държавната администрация и административната реформа няма, длъжностните лица и те отидоха, та се не видяха :D. Ето какво четем в мотивите към ЗИДАПК 002-01-77/08.09.2010г.

Действащият чл. 307 от АПК предвижда, че установяването на административните нарушения по чл. 302, 303 и 305 се извършва от определени от министъра на държавната администрация и административната реформа лица, а наказателните постановления се издават от овластени от него длъжностни лица. С Решение на 41-ото Народно събрание е приета нова структура на Министерския съвет и е закрито Министерството на държавната администрация и административната реформа.
До днес чл. 307 от АПК не е приложен и това налага изменението му, с което да се осигури прилагането на дял шести от глава осемнадесета от АПК, поради което се предлага нов текст на чл. 307, ал. 1 от АПК.
nerven
Нов потребител
 
Мнения: 6
Регистриран на: 12 Юни 2013, 14:43

Re: Призводство по чл. 307, във връзка с чл.303, т.1 АПК

Мнениеот bird_of_paradise » 13 Юни 2013, 10:25

:lol: готин ник нейм, никога не би ми хрумнало...

По темата- на теб проблема не ти ли е издаването на решение, което да ти отвори пътя към съдебна зала? Работи в тази насока, наказанието не ти е приоритет.
Драсни ( вече намразих писателстването и когато давам такъв съвет е с неприязън, ама нЕма начин) една депеша чрез директора на ТП на НОИ до управителя на ЦУ на НОИ. Последния е работодател на първия и като такъв има механизми да провокира работоспособност у подчинените си :lol: .
Съзнавам и колко нелепо е, но ще го кажа- в тези смутни времена цялата държавна администрация е сериозно спечена ( това явление започна от времето на назначаване на нов прокурор и продължава с новия политически кабинет)и един мотивиран сигнал, дори анонимен ( не препоръчвам, че на преписката ти трябва да и се вдъхне живот), се проверява щателно, защото лова на вещици е популярно хоби у нас.
Всъщност, нищо чудно още с депозиране на молбата ръководителя сам да се присети да свърши да две пари работа, дет` се казва. Кой знае.

За правото- няма спор, липсата на решение води до процесуална недопустимост на жалбата пред съд, защото нямаш годен акт за обжалване.
"Човек е дълго изречение, написано с много любов и вдъхновение, ала пълно с правописни грешки.”
bird_of_paradise
Активен потребител
 
Мнения: 2668
Регистриран на: 25 Яну 2013, 15:27

Re: Призводство по чл. 307, във връзка с чл.303, т.1 АПК

Мнениеот nerven » 13 Юни 2013, 11:38

Благодаря за отговора! И аз си мисля да извъртя (обичам този термин :D ) едно писмо до директора на ТП с копие до управителя на НОИ, като може в писмото, освен да го замоля да издаде пустото решение, любезно да го помоля и да поясни кои са длъжностните лица по чл.307 АПК, пред които евентуално да се зажаля :wink:

Иначе четох и устройствения правилник на НОИ но и там отсъстват (естествено) изрини разпоредби в тази насока.

Поздрави.
nerven
Нов потребител
 
Мнения: 6
Регистриран на: 12 Юни 2013, 14:43


Назад към Административно право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 38 госта


cron