- Дата и час: 05 Дек 2024, 02:52 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
ЗАЩО НЕ СЕ ЗАКРИВА СЛЕДСТВИЕТО
|
|
Браво cruel_la, а какво ще кажете оценките за работата на адвокатите да се дават от дознатели и следователи?
Ако се вживявате в ролята на адвокат защо не видите и не атакувате закононарушенията а всеки в тази държава се бири и се мъчи с думи да се докаже за капацитет. Какво Ви е например мнението за тази меко казано издънка “Полицейската регистрация” вменена за извършване от не полицейски орган, а именно дознателите? Какво Ви е мнението за управлението на юристи от земеделци, животновъди, железничари и т.н.. Прав сте в едно дознателите доказаха че българина е издръжлив и още повече хората решили да останат верни на идеалите си независимо “чудесните” условия създадени им за труд, е не за всички естествено се отнася това. Разбрах от свои познати дознатели, че се стягат отново за охрана на секции, което въобще не говори за не точното изпълнение на законите в МВР. Ами това е един добър пример може би за младите дознатели да се научат как да спазват законите и как се служи в МВР!
Желая здраве и успех на всички юристи.
Ако се вживявате в ролята на адвокат защо не видите и не атакувате закононарушенията а всеки в тази държава се бири и се мъчи с думи да се докаже за капацитет. Какво Ви е например мнението за тази меко казано издънка “Полицейската регистрация” вменена за извършване от не полицейски орган, а именно дознателите? Какво Ви е мнението за управлението на юристи от земеделци, животновъди, железничари и т.н.. Прав сте в едно дознателите доказаха че българина е издръжлив и още повече хората решили да останат верни на идеалите си независимо “чудесните” условия създадени им за труд, е не за всички естествено се отнася това. Разбрах от свои познати дознатели, че се стягат отново за охрана на секции, което въобще не говори за не точното изпълнение на законите в МВР. Ами това е един добър пример може би за младите дознатели да се научат как да спазват законите и как се служи в МВР!
Желая здраве и успех на всички юристи.
- Jakov
- Младши потребител
- Мнения: 42
- Регистриран на: 26 Май 2002, 05:20
Ами и аз ходих да питам началствата да поема някоя секция и да изкарам някой кинт, ама не можело с тоя пусти ЗМВР:)))
- dizhel
- Потребител
- Мнения: 177
- Регистриран на: 21 Яну 2003, 02:02
Ето пак си идваме на предишното положение
Силно орязаните правомощия на Националното следствие е грешка, признаха вчера един след друг вътрешният министър Румен Петков /изказващ се в качеството на какъв?/ и главният прокурор Борис Велчев. Тези гласове обаче някак си звучат твърде закъсняло, защото Националното следствие отдавна не е това, което беше. А именно то бе разбито отвсякъде не за друго, а с аргумента, че в Европа такова животно "нема" и там само дознателите от полицията разследвали престъпленията. Поправката в новия НПК в голяма степен навреди на институцията, като й отреди да разследва само дела против мира и човечеството и разни други съвсем незначителни казуси, които се случват на хиляда години веднъж. Така следователите, които бяха опитни в разследването на най-тежките икономически и корупционни дела, се разбягаха кой където му видят очите и най- вече в прокуратурата.
Дали държавниците ни са еволюирали, след като вече безспорно е ясно, че дознателите не могат да се справят с многобройните дела за престъпления и недоволстват или е нещо друго? Май е нещо друго и то се казва нов шеф на следствието, чието име е Бойко Найденов, вече бивш прокурор. С избора на Найденов пристигна и вестта, че следствието отново става актуално и важно, защото без него няма да се разкрият важните дела. Въпросът е обаче защо чак сега някой политици се сещат за това...Ето така я караме ние. Веднъж - ликвидираме, защото ЕС /по думите пак на "видни" политици"не желае това или друго нещо и след като то на практика престане да мърда, се мъчим да го съживим. Всичко щеше да бъде много смешно, ако не струваше милиони на данъкоплатците.
Дали държавниците ни са еволюирали, след като вече безспорно е ясно, че дознателите не могат да се справят с многобройните дела за престъпления и недоволстват или е нещо друго? Май е нещо друго и то се казва нов шеф на следствието, чието име е Бойко Найденов, вече бивш прокурор. С избора на Найденов пристигна и вестта, че следствието отново става актуално и важно, защото без него няма да се разкрият важните дела. Въпросът е обаче защо чак сега някой политици се сещат за това...Ето така я караме ние. Веднъж - ликвидираме, защото ЕС /по думите пак на "видни" политици"не желае това или друго нещо и след като то на практика престане да мърда, се мъчим да го съживим. Всичко щеше да бъде много смешно, ако не струваше милиони на данъкоплатците.
- samozvanec
- Младши потребител
- Мнения: 31
- Регистриран на: 05 Май 2006, 19:58
Re: Ето пак си идваме на предишното положение
samozvanec написа: Така следователите, които бяха опитни в разследването на най-тежките икономически и корупционни дела, се разбягаха кой където му видят очите и най- вече в прокуратурата.
Ако това наистина и най-доброто, тежко й и горко на българската прокуратура! ))
- Gabi1
- Потребител
- Мнения: 765
- Регистриран на: 08 Ное 2006, 13:54
Re: Ето пак си идваме на предишното положение
Gabi1 написа:samozvanec написа: Така следователите, които бяха опитни в разследването на най-тежките икономически и корупционни дела, се разбягаха кой където му видят очите и най- вече в прокуратурата.
Ако това наистина и най-доброто, тежко й и горко на българската прокуратура! ))
Ех, все ще се намери някой полицай да вмъкне нещо умно и не на място... За какво говорим, накъде отидохме...
Прокуратурата си е такава- и дали му харесва на някой или не, едва ли има значение. Сега разбирам, че може да имате лични взаимоотношения и дрязги, но не тук е мястото за излагането им. Имате си ръководители, обсъждайте с тях.
- samozvanec
- Младши потребител
- Мнения: 31
- Регистриран на: 05 Май 2006, 19:58
Следствието няма да се закрие заради "разследващата атмосфера", както казва INVESTIGATOR_OSLS!!!!!!!!!!! По-скоро ще закрият дознанието...ДОЗНАТЕЛИТЕ ВЪН!!! (Това е една горчива шега към колегите съотборници!!!)
- babyfoot
- Потребител
- Мнения: 136
- Регистриран на: 28 Юни 2007, 16:10
- Местоположение: некъде в...BG
Хайде направо да закрием темата. Ясно е че няма да се закрие следствието. Следователите за разлика от дознателите са добре организирани, имат представители в ВСС и някакво лоби в парламента. Затова, ще им върнат малко текстове колкото да им се оправдае съществуванието и заплатите на магистрати. Извинявам се на някой който се чувства обиден, но това е голяма глупост, пилеене на държавни ресурси и фактически отказ от реформи в досъдебната фаза.
- dizhel
- Потребител
- Мнения: 177
- Регистриран на: 21 Яну 2003, 02:02
Доста е закъсняло предложението за връщане функциите на следствието.. Новият НПК, който ограничи правомощията на следователите и влезе в сила през 2006 г., беше приет още есента, преди 2 години. В него ясно се казваше, какви ще бъдат правомощията на следователите. В правната теория, текстовете, включени в правомощията на следователите, са известни дори и на студентите като мъртви текстове. Това са престъпления, които или не се случват, или са изключително редки хипотези. От 20-ина и повече години, даже вече не помня, кога е разследвано последното престъпление по глава Първа от НК (Глава Първа от Особената част на НК, която третира престъпленията против човечеството и против републиката – измяна, предателство и шпионство, диверсия и вредителство и др.).
Всеки сам може да разбере, че когато в правомощията на следователите са включени престъпления против човечеството и геноцид, какви дела досега е имало по този раздел от НК. Не е имало такива дела. В правомощията на следователите се включиха и някои престъпления, извършени от лица с имунитет, но знаете, че са редки случаите на такива дела, те се броят на пръсти в последните години. Следователската компетентност беше стеснена в крайна степен. Така че още с приемането на новия НПК това беше заложено и беше ясно за всеки специалист, че в най-близко време следователите няма да бъдат оптимално натоварени с разследвания и над 95% от престъпността в страната ще се включва в компетентността на дознанието в МВР. А то не беше подготвено за такава натовареност и дознателите, това не е тайна за никого и не е критика към самите дознатели, нямаха възможност и подготовка да поемат такъв огромен обем разследване. И още в първата година дознанието започна да се задъхва. Дълбоко убеден съм, че промените в НПК бяха грешка. И проф. Георги Петканов, тогава министър, когато се обсъждаше новия НПК и тези въпроси възникнаха, лансираше идеята, че едва ли не следователите вкупом и под строй ще преминат в МВР и ще си поемат делата, което не се случи. От тази гледна точка смятам, че е грешка. Защото вероятно тези колеги, които са смятали, че следователите ще отидат в МВР, вкарвайки проекта в този вид с подобна идея, те фактически допринесоха за това състояние на следствените органи - да не бъдат достатъчно ангажирани с разследването, при положение, че това е с години подготвян апарат, който никога не се е затруднявал с разследването на което и да е престъпление, както в момента се затрудняват дознателите при някои сложни от фактически и правна страна престъпления. Лесно предвидим ефект, обаче за специалисти! Тежките престъпления в икономическата и финансово-кредитната система, включително и прането на пари, а също и делата срещу непълнолетни немунуемо ще бъдат върнати на следователите.Те традиционно са били в компетентността на следователите, дори преди създаването на единния следствен апарат през 1979 г. До този момент тази категория престъпления бяха включени в компетентността на следователите към прокуратурата. Непълнолетните трябва да бъдат разследвани от високо квалифицирани юристи. Целите на наказанието в тези случаи са различни от тези, които се преследват при пълнолетните. Има и нещо друго, Европейската комисия не е против това да се разширят правомощията на следователите. Това е казано още през юни в доклада на комисията.
По отношение на амбициите на прокуратурата да "погълне" следствието се питам: защо й е на прокуратурата следствието, когато прокурорите могат да разследват по силата на последните изменения в Конституцията? Нали те имат разследващи функции вече. Така че няма пречка, когато един прокурор реши, че трябва да разследва едно престъпление, да започне разследване. По Конституция следствените органи са отделени! Те не са включени в системата на прокуратурата, нито в тази на съда. Освен това има конституционно решение (решение на Конституционния съд от 2003 г.), което казва, че следствените органи са самостоятелно звено в съдебната власт. Подобни изказвания на някои колеги смятам, че означават загърбване или затваряне на очите пред тези факти. Лично аз не мога да си обясня на какво се дължи това. Но не смятам за удачно създаването на такава мегаструктура в съдебната система, в която има субординация. Съдебните органи губят от това, защото субординацията не е характерна за отношенията в съдебната власт. Тя е характерна за българската армия, за МВР, където има лица под пагон. Какво значи да минат под една шапка две самостоятелни институции, които са регламентирани в Конституцията? Това означава да се подчиняват на разпореждания.
По отношение на новата агенция по сигурност-така както аз съм чел проекта, агенцията по сигурност би следвало да насочи вниманието си към престъпления срещу сигурността на страната. Ако това се запази, логично е техните оперативни материали да дойдат в НСлС. Сега преобладава становището, че агенцията трябва да има само оперативни правомощия, а не и разследващи функции. Това като че ли е правилно. Нищо ново няма и в използването на СРС-та, това и сега го има и в Закона за МВР и Закона са специалните разузнавателни средства. Естествено, че една такава служба не би могла да изпълни предназначението си, ако не използва оперативни способи. От тази част на закона не съм изненадан. Бедата е в това, че започна да се обсъжда становището, че престъпленията, към които са насочени оперативните действия на агенцията, да бъдат разследвани от прокуратурата. Чуват се и становище, някои от материалите да се изпращат за разследване и от МВР. Но ако действително искаме да създадем агенция за сигурност, която да бди над интересите над обществото, материалите и фактите, до които агенцията е стигнала, не трябва да отиват при ангажирани в политически органи на изпълнителната власт разследващи служби! Твърдя, че е добре тези престъпления, свързани с корупция във високите етажи на властта, с организирана престъпност от мафиотски тип, да са включени в компетенциите на следователите. Те са политически неутрални и биха могли да осигурят на държавата и обществото едно безпристрастно разследване. Иначе се получава властта да се разследва сама себе си.. Ненапразно и министърката на правосъдието, и главпрокурора,а и Руменчо Петков дадоха на заден ход за нови поправки в НПК. А относно заглавието на темата- оставям я просто без коментар. Познайте какво ще се случи на всеки студент, който на такъв зададен въпрос /като заглавието на темата/ по Конституционно право или по Наказателен процес отговори утвърдително... Септември ще бъде май... Успех на всички колеги магистрати.
Всеки сам може да разбере, че когато в правомощията на следователите са включени престъпления против човечеството и геноцид, какви дела досега е имало по този раздел от НК. Не е имало такива дела. В правомощията на следователите се включиха и някои престъпления, извършени от лица с имунитет, но знаете, че са редки случаите на такива дела, те се броят на пръсти в последните години. Следователската компетентност беше стеснена в крайна степен. Така че още с приемането на новия НПК това беше заложено и беше ясно за всеки специалист, че в най-близко време следователите няма да бъдат оптимално натоварени с разследвания и над 95% от престъпността в страната ще се включва в компетентността на дознанието в МВР. А то не беше подготвено за такава натовареност и дознателите, това не е тайна за никого и не е критика към самите дознатели, нямаха възможност и подготовка да поемат такъв огромен обем разследване. И още в първата година дознанието започна да се задъхва. Дълбоко убеден съм, че промените в НПК бяха грешка. И проф. Георги Петканов, тогава министър, когато се обсъждаше новия НПК и тези въпроси възникнаха, лансираше идеята, че едва ли не следователите вкупом и под строй ще преминат в МВР и ще си поемат делата, което не се случи. От тази гледна точка смятам, че е грешка. Защото вероятно тези колеги, които са смятали, че следователите ще отидат в МВР, вкарвайки проекта в този вид с подобна идея, те фактически допринесоха за това състояние на следствените органи - да не бъдат достатъчно ангажирани с разследването, при положение, че това е с години подготвян апарат, който никога не се е затруднявал с разследването на което и да е престъпление, както в момента се затрудняват дознателите при някои сложни от фактически и правна страна престъпления. Лесно предвидим ефект, обаче за специалисти! Тежките престъпления в икономическата и финансово-кредитната система, включително и прането на пари, а също и делата срещу непълнолетни немунуемо ще бъдат върнати на следователите.Те традиционно са били в компетентността на следователите, дори преди създаването на единния следствен апарат през 1979 г. До този момент тази категория престъпления бяха включени в компетентността на следователите към прокуратурата. Непълнолетните трябва да бъдат разследвани от високо квалифицирани юристи. Целите на наказанието в тези случаи са различни от тези, които се преследват при пълнолетните. Има и нещо друго, Европейската комисия не е против това да се разширят правомощията на следователите. Това е казано още през юни в доклада на комисията.
По отношение на амбициите на прокуратурата да "погълне" следствието се питам: защо й е на прокуратурата следствието, когато прокурорите могат да разследват по силата на последните изменения в Конституцията? Нали те имат разследващи функции вече. Така че няма пречка, когато един прокурор реши, че трябва да разследва едно престъпление, да започне разследване. По Конституция следствените органи са отделени! Те не са включени в системата на прокуратурата, нито в тази на съда. Освен това има конституционно решение (решение на Конституционния съд от 2003 г.), което казва, че следствените органи са самостоятелно звено в съдебната власт. Подобни изказвания на някои колеги смятам, че означават загърбване или затваряне на очите пред тези факти. Лично аз не мога да си обясня на какво се дължи това. Но не смятам за удачно създаването на такава мегаструктура в съдебната система, в която има субординация. Съдебните органи губят от това, защото субординацията не е характерна за отношенията в съдебната власт. Тя е характерна за българската армия, за МВР, където има лица под пагон. Какво значи да минат под една шапка две самостоятелни институции, които са регламентирани в Конституцията? Това означава да се подчиняват на разпореждания.
По отношение на новата агенция по сигурност-така както аз съм чел проекта, агенцията по сигурност би следвало да насочи вниманието си към престъпления срещу сигурността на страната. Ако това се запази, логично е техните оперативни материали да дойдат в НСлС. Сега преобладава становището, че агенцията трябва да има само оперативни правомощия, а не и разследващи функции. Това като че ли е правилно. Нищо ново няма и в използването на СРС-та, това и сега го има и в Закона за МВР и Закона са специалните разузнавателни средства. Естествено, че една такава служба не би могла да изпълни предназначението си, ако не използва оперативни способи. От тази част на закона не съм изненадан. Бедата е в това, че започна да се обсъжда становището, че престъпленията, към които са насочени оперативните действия на агенцията, да бъдат разследвани от прокуратурата. Чуват се и становище, някои от материалите да се изпращат за разследване и от МВР. Но ако действително искаме да създадем агенция за сигурност, която да бди над интересите над обществото, материалите и фактите, до които агенцията е стигнала, не трябва да отиват при ангажирани в политически органи на изпълнителната власт разследващи служби! Твърдя, че е добре тези престъпления, свързани с корупция във високите етажи на властта, с организирана престъпност от мафиотски тип, да са включени в компетенциите на следователите. Те са политически неутрални и биха могли да осигурят на държавата и обществото едно безпристрастно разследване. Иначе се получава властта да се разследва сама себе си.. Ненапразно и министърката на правосъдието, и главпрокурора,а и Руменчо Петков дадоха на заден ход за нови поправки в НПК. А относно заглавието на темата- оставям я просто без коментар. Познайте какво ще се случи на всеки студент, който на такъв зададен въпрос /като заглавието на темата/ по Конституционно право или по Наказателен процес отговори утвърдително... Септември ще бъде май... Успех на всички колеги магистрати.
- samozvanec
- Младши потребител
- Мнения: 31
- Регистриран на: 05 Май 2006, 19:58
Ако за теб, така поставен, въпросът е елементарен или няма смисъл, то ето ти го във вариант специално за теб: Защо се бетонира следствието в текстовете на Конституцията и кога ще се направят промени, които ще позволят закриването му? А ето ти и моят отговор: Бетонира се защото управниците ни не виждат по-далеч от носовете си. И все пак, в един момент, необходимите промени в насока закриването му, ще се случат и то колкото по-скоро, толкова по-добре - за всички. Ако се получи дебат в тази връзка ще се види излишека на този стадий в наказателното правоприлагане. Но ще се види и, че дознанието е също излишно, като стадий. Ако не се получи дебат, а няма да се получи, защото няма да има кой да го вfди, то ще се изтъкне аргумента, че такова животно по света няма и пак ще отпадне този стадий и в България. Така, че – ще се закрива следствието ... и дознанието. Въпросът е – Кога?
- Star_doznatel
- Потребител
- Мнения: 195
- Регистриран на: 06 Яну 2007, 15:09
- Местоположение: Видин
Резултатът от новия структурен модел е катастрофален. Още от края на миналата година бе ясно, че поради базова, кадрова необезпеченост и най-вече поради липсата на опит и професионализъм дейността на дознателския апарат в МВР е зациклила, а в същото време в цялото следствие стоят около 500 опитни следователи, на които управляващото мнозинство им "остави" разследването на едва около три процента от всички престъпления. Не случайно ръководството на МВР не говори за задълбочаващата се криза в дознанието и прикрива проблемите там с мълчание. Затова и в общата информационна система на НСлС и вътрешното министерство не може да се открие актуална статистика за делата и движението им, разследвани от дознателите. Но тези неща няма как да бъдат дълго време прикривани. И макар и късно, както казах в предишното си мнение, нещата ще претърпят промени. И да се сърдим, и да се засягаме, няма начин.... Това са реалностите.
- samozvanec
- Младши потребител
- Мнения: 31
- Регистриран на: 05 Май 2006, 19:58
Re: ЗАЩО НЕ СЕ ЗАКРИВА СЛЕДСТВИЕТО
Сагата със следователите: Търси се палто за едно копче
от Светлана Георгиева, svetlanag@dnevnik.bg
Автор: Иван Кутузов
Петстотинте високоплатени неработещи юристи в Националната следствена служба (НСлС) отново се оказаха в ролята на копче, за което се търси цяло палто. В БСП избуяват настроения за връщане към "доброто старо време", когато следователите си тежаха на мястото и разследваха най-важните дела в държавата - убийства, икономическа престъпност, корупция, а сградата на бул. "Г. М. Димитров" в София беше пълна с разследващи, обвиняеми, адвокати и телевизионни камери. Носталгия...
Когато позачистим праха на спомените обаче, ще си припомним (а който има къса памет - няма), че в онези "прекрасни времена" не беше разследван, нито обвинен, а за осъждане и дума не може да става, нито един представител на организираната престъпност. Тогава из София се гърмеше, момчета с бухалки биеха и изнудваха на воля, взривяваха се автомобили, жилищните измами бяха всекидневие. Златният период на следствието ще се запомни с продължилите почти петилетка мегадела срещу шефовете на фалиралите банки, с производствата срещу фараони, измамници, убийци на премиер...
Кой от тях днес е в затвора, извинете?
Да, делата се образуваха в полицията, тя трябваше да събере първоначалните доказателства, но след това всичко преминаваше в ръцете на следствието. И то започваше всичко отначало. Затова се налагаше жертвите и техните близки да чакат години наред, за да разберат, ако въобще някой благоволи да ги уведоми, че от жалбите им не произтича нищо. Полиция, следствие и прокуратура винаги са били в един кюп и са формирали негативното обществено отношение към българската съдебна система, която впрочем няма нищо общо с тях. Но понеже в България всичко е с главата надолу, се получи така, че корупцията и непрофесионализмът на разследващите органи се отразиха на съда и вместо да бъде независим, той влезе в общото русло. Което е най-големият проблем на тази държава.
Затова към днешна дата сантименталните спомени за онези времена, когато следствието уж работело добре, са доста нелепи. Точно това следствие по време на предприсъединителните преговори с Европейския съюз озадачи безкрайно германските експерти, които дойдоха да направят мониторинг по глава "Правосъдие и вътрешен ред". Никой тогава не успя да им обясни поради каква причина престъпленията тук се разследват първо от полицаи, а след това от следователи. Точно затова върху България беше оказан силен натиск да прекрати дублирането на функции в предварителното производство и да махне излишния орган - в случая това се оказа следствието.
Вината на последните две правителства е, че не успяха да интегрират 500 души, за които се твърди, че са добре подготвени и с опит. Факт е, че полицаите продължават да не смогват да се справят с криминалните случаи, които разследват. Причината за това обаче не е, че няма следствие, а че им куцат организацията, подготовката, материалната база и мотивацията. И вината за това е отново на управляващите, които нямат нито желание, нито идея как да решат тези проблеми. По тази причина данъкоплатците продължаваме да наливаме огромни суми в бездънната яма на правоохранителната система, без да чувстваме никакъв резултат.
Следователите имат право за едно - тях ги има по конституция. Да не забравяме обаче, че причината да продължават да са там беше натискът, оказан на Конституционния съд заради печално известния бивш главен прокурор Никола Филчев. И понеже и този съд има големи проблеми с независимостта,
излезе с решение, което блокира всякакви промени
по отношение на органите в съдебната власт. То гласи, че структурни промени могат да се правят само от Велико народно събрание - един анахронизъм в съвременните демокрации. България обаче още живее в миналия век. Затова данъкоплатците има да понасяме още много и все скъпо струващи негативи, сътворени от собствените ни власти.
Остава надеждата, че здравомислещите хора няма да се поддадат на популистични изказвания като това на председателя на правната комисия в парламента Янаки Стоилов, според когото трябва "да се види дали Европейската комисия повече държи на формални ангажименти, които преди години са поемани, или на реалните резултати в противодействието с престъпността". Добре би било да се разбере, че резултатите са формални именно защото управляващите се отнесоха формално към важните ангажименти, които поеха с ясната мисъл, че няма да изпълнят докрай.
Левицата очевидно не се бави - група народни представители вече са внесли проект, според който следователите се връщат на заслуженото си място - в центъра на разследването. При това точно навреме, тъй като Народното събрание тъкмо се е заело да променя съвсем новия Наказателно-процесуален кодекс (НПК), изработен в изпълнение на ангажиментите на България към ЕС. Такъв тип ревизионизъм ще предизвика не само
негативна реакция от страна на Брюксел
както правосъдният министър Миглена Тачева правилно предполага. Подобна крачка назад удобно ще бъде лансирана пред обществото като панацея за огромните проблеми, които продължават да висят със страшна сила. А когато от това не произлезе нищо положително, за виновник отново по стар социалистически рефлекс ще бъде посочено международното положение.
"Двойният положителен ефект" от разтоварването на задръстеното с производства и страдащо от недостиг на компетентни кадри полицейско разследване и решаването на проблема със скъпоплатените юристи, който бившият шеф на следствието Бойко Рашков вижда, ще се окаже такъв само във втората си част. Няма никаква гаранция, че връщането към двойното разследване ще разтовари задръстеното полицейско разследване. Нито че разкриването на престъпленията ще се ускори. Колкото до 500-те добре платени и бездействащи следователи - крайно време е да им се намери истинска работа в системата на МВР или в прокуратурата. И, за Бога, няма ли да се намери най-накрая някой, който да попита Конституционния съд нещо смислено по проблемите на съдебната .....45276
http://evropa.dnevnik.bg/show/?storyid=572385
от Светлана Георгиева, svetlanag@dnevnik.bg
Автор: Иван Кутузов
Петстотинте високоплатени неработещи юристи в Националната следствена служба (НСлС) отново се оказаха в ролята на копче, за което се търси цяло палто. В БСП избуяват настроения за връщане към "доброто старо време", когато следователите си тежаха на мястото и разследваха най-важните дела в държавата - убийства, икономическа престъпност, корупция, а сградата на бул. "Г. М. Димитров" в София беше пълна с разследващи, обвиняеми, адвокати и телевизионни камери. Носталгия...
Когато позачистим праха на спомените обаче, ще си припомним (а който има къса памет - няма), че в онези "прекрасни времена" не беше разследван, нито обвинен, а за осъждане и дума не може да става, нито един представител на организираната престъпност. Тогава из София се гърмеше, момчета с бухалки биеха и изнудваха на воля, взривяваха се автомобили, жилищните измами бяха всекидневие. Златният период на следствието ще се запомни с продължилите почти петилетка мегадела срещу шефовете на фалиралите банки, с производствата срещу фараони, измамници, убийци на премиер...
Кой от тях днес е в затвора, извинете?
Да, делата се образуваха в полицията, тя трябваше да събере първоначалните доказателства, но след това всичко преминаваше в ръцете на следствието. И то започваше всичко отначало. Затова се налагаше жертвите и техните близки да чакат години наред, за да разберат, ако въобще някой благоволи да ги уведоми, че от жалбите им не произтича нищо. Полиция, следствие и прокуратура винаги са били в един кюп и са формирали негативното обществено отношение към българската съдебна система, която впрочем няма нищо общо с тях. Но понеже в България всичко е с главата надолу, се получи така, че корупцията и непрофесионализмът на разследващите органи се отразиха на съда и вместо да бъде независим, той влезе в общото русло. Което е най-големият проблем на тази държава.
Затова към днешна дата сантименталните спомени за онези времена, когато следствието уж работело добре, са доста нелепи. Точно това следствие по време на предприсъединителните преговори с Европейския съюз озадачи безкрайно германските експерти, които дойдоха да направят мониторинг по глава "Правосъдие и вътрешен ред". Никой тогава не успя да им обясни поради каква причина престъпленията тук се разследват първо от полицаи, а след това от следователи. Точно затова върху България беше оказан силен натиск да прекрати дублирането на функции в предварителното производство и да махне излишния орган - в случая това се оказа следствието.
Вината на последните две правителства е, че не успяха да интегрират 500 души, за които се твърди, че са добре подготвени и с опит. Факт е, че полицаите продължават да не смогват да се справят с криминалните случаи, които разследват. Причината за това обаче не е, че няма следствие, а че им куцат организацията, подготовката, материалната база и мотивацията. И вината за това е отново на управляващите, които нямат нито желание, нито идея как да решат тези проблеми. По тази причина данъкоплатците продължаваме да наливаме огромни суми в бездънната яма на правоохранителната система, без да чувстваме никакъв резултат.
Следователите имат право за едно - тях ги има по конституция. Да не забравяме обаче, че причината да продължават да са там беше натискът, оказан на Конституционния съд заради печално известния бивш главен прокурор Никола Филчев. И понеже и този съд има големи проблеми с независимостта,
излезе с решение, което блокира всякакви промени
по отношение на органите в съдебната власт. То гласи, че структурни промени могат да се правят само от Велико народно събрание - един анахронизъм в съвременните демокрации. България обаче още живее в миналия век. Затова данъкоплатците има да понасяме още много и все скъпо струващи негативи, сътворени от собствените ни власти.
Остава надеждата, че здравомислещите хора няма да се поддадат на популистични изказвания като това на председателя на правната комисия в парламента Янаки Стоилов, според когото трябва "да се види дали Европейската комисия повече държи на формални ангажименти, които преди години са поемани, или на реалните резултати в противодействието с престъпността". Добре би било да се разбере, че резултатите са формални именно защото управляващите се отнесоха формално към важните ангажименти, които поеха с ясната мисъл, че няма да изпълнят докрай.
Левицата очевидно не се бави - група народни представители вече са внесли проект, според който следователите се връщат на заслуженото си място - в центъра на разследването. При това точно навреме, тъй като Народното събрание тъкмо се е заело да променя съвсем новия Наказателно-процесуален кодекс (НПК), изработен в изпълнение на ангажиментите на България към ЕС. Такъв тип ревизионизъм ще предизвика не само
негативна реакция от страна на Брюксел
както правосъдният министър Миглена Тачева правилно предполага. Подобна крачка назад удобно ще бъде лансирана пред обществото като панацея за огромните проблеми, които продължават да висят със страшна сила. А когато от това не произлезе нищо положително, за виновник отново по стар социалистически рефлекс ще бъде посочено международното положение.
"Двойният положителен ефект" от разтоварването на задръстеното с производства и страдащо от недостиг на компетентни кадри полицейско разследване и решаването на проблема със скъпоплатените юристи, който бившият шеф на следствието Бойко Рашков вижда, ще се окаже такъв само във втората си част. Няма никаква гаранция, че връщането към двойното разследване ще разтовари задръстеното полицейско разследване. Нито че разкриването на престъпленията ще се ускори. Колкото до 500-те добре платени и бездействащи следователи - крайно време е да им се намери истинска работа в системата на МВР или в прокуратурата. И, за Бога, няма ли да се намери най-накрая някой, който да попита Конституционния съд нещо смислено по проблемите на съдебната .....45276
http://evropa.dnevnik.bg/show/?storyid=572385
- Star_doznatel
- Потребител
- Мнения: 195
- Регистриран на: 06 Яну 2007, 15:09
- Местоположение: Видин
Re: ЗАЩО НЕ СЕ ЗАКРИВА СЛЕДСТВИЕТО
Господ ги чу преди няколко години, когато Конституционният съд отговори ясно и категорично кои промени са от компетенциите на ВНС.
Наистина жалко, че не се намери някой да попита навреме, преди механичното прехвърляне на разследването в изпълнителната власт, дали това не е противоконституционно, тъй като отговорът, съдейки по цитираното решение на КС, можеше да е изненадващ.
Интересно, с какво именно е задръстено полицейското дознание, като се има предвид постоянно прокламираният драстичен спад в ръста на престъпността, фактът, че криминогенната обстановка съвсем не е същата като в 90-те години, нито натовареността, когато като общ брой работещите следователи и пом.следователи бяха значително по-малко от сега работещите дознатели.
Още повече - и предвид сега предложените промени, отново да се върне възможността да разследват хора без нужния за това ценз, разследващи полицаи, определени със заповед.
Дали ситуацията не е - разследва всеки друг, само не оправомощеният по конституция орган...
Май следва да се има предвид и, че постоянно се иска връщането на тежките стопански и други престъпления. Тоест -не само се търси допълване на натовареност.
Причините за това, че се иска връщане на част от тежките текстове отново, при вече осем години съществувание на дознанието, което е един не малък период, доста по-голям от този, в който следствието съществува като единствена разследваща структура /1995 - 2000 г./, нека всеки тълкува по своему.
Наистина жалко, че не се намери някой да попита навреме, преди механичното прехвърляне на разследването в изпълнителната власт, дали това не е противоконституционно, тъй като отговорът, съдейки по цитираното решение на КС, можеше да е изненадващ.
Интересно, с какво именно е задръстено полицейското дознание, като се има предвид постоянно прокламираният драстичен спад в ръста на престъпността, фактът, че криминогенната обстановка съвсем не е същата като в 90-те години, нито натовареността, когато като общ брой работещите следователи и пом.следователи бяха значително по-малко от сега работещите дознатели.
Още повече - и предвид сега предложените промени, отново да се върне възможността да разследват хора без нужния за това ценз, разследващи полицаи, определени със заповед.
Дали ситуацията не е - разследва всеки друг, само не оправомощеният по конституция орган...
Май следва да се има предвид и, че постоянно се иска връщането на тежките стопански и други престъпления. Тоест -не само се търси допълване на натовареност.
Причините за това, че се иска връщане на част от тежките текстове отново, при вече осем години съществувание на дознанието, което е един не малък период, доста по-голям от този, в който следствието съществува като единствена разследваща структура /1995 - 2000 г./, нека всеки тълкува по своему.
- Гост
Re: ЗАЩО НЕ СЕ ЗАКРИВА СЛЕДСТВИЕТО
гласувах с не, защото дознателите които познавам са бивши пожарникари, а познатите ми следователи са юристи
те за това
те за това
http://www.youtube.com/watch?v=CZo12LIWqYw
-
satir - Активен потребител
- Мнения: 1984
- Регистриран на: 15 Мар 2007, 16:56
- Местоположение: те тукa те...
Re: ЗАЩО НЕ СЕ ЗАКРИВА СЛЕДСТВИЕТО
"Интересно, с какво именно е задръстено полицейското дознание, като се има предвид постоянно прокламираният драстичен спад в ръста на престъпността, фактът, че криминогенната обстановка съвсем не е същата като в 90-те години, нито натовареността, когато като общ брой работещите следователи и пом.следователи бяха значително по-малко от сега работещите дознатели.
"
Хм, а дали тогава освен следователите и техните помощници нямаше и накой друг който разследваше ?? Ти правиш ли разлика каква е разликата разследването да се води от близо 10 000 човека, и какво е от само 1500, както е сега ...при това престъпноста е скочила поне двойно ...
"
Хм, а дали тогава освен следователите и техните помощници нямаше и накой друг който разследваше ?? Ти правиш ли разлика каква е разликата разследването да се води от близо 10 000 човека, и какво е от само 1500, както е сега ...при това престъпноста е скочила поне двойно ...
- marek972
- Потребител
- Мнения: 535
- Регистриран на: 07 Апр 2008, 13:34
Re: ЗАЩО НЕ СЕ ЗАКРИВА СЛЕДСТВИЕТО
.. добре де как може човек да си коригира мнението в този форум ???
- marek972
- Потребител
- Мнения: 535
- Регистриран на: 07 Апр 2008, 13:34
Re: ЗАЩО НЕ СЕ ЗАКРИВА СЛЕДСТВИЕТО
satir написа:гласувах с не, защото дознателите които познавам са бивши пожарникари, а познатите ми следователи са юристи
те за това
Гласът на народа, както винаги брилянтно ясен и прав. Обясни на колегата как да си променя мненията, Сатирчо. Може да не е разбрал и подробните ти разяснения в "Общи дискусии".
Колега marek972, в предложените промени на НПК отново ще можете да разчитате на много хиляди разследващи. Предлага се отново въведеното през 2000 г., и отменено по-късно, положение, извън дознателите, да могат да разследват и полицейски служители, определени със заповед.
И на настоящия етап продължават да разследват полиц.служители без необх. ценз.
Очевидно, колегата Стар дознател не се радва на обстоятелството, че наше допълнително натоварване ще е ваше разтоварване, а е тъжен, че още ни има.
Не знам с какво обратното би подобрило положението ви.
Не знам и защо Старият дознател реанимира една тема, която бистрихме дълго. И, която КС избистри отдавна.
- Гост
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 19 госта