- Дата и час: 13 Дек 2024, 01:57 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
ДНЕС 28. 04 - ПОСЛЕДНИЯ ДЕН НА "СТАРИЯ" НПК...!?
|
|
7 мнения
• Страница 1 от 1
ДНЕС 28. 04 - ПОСЛЕДНИЯ ДЕН НА "СТАРИЯ" НПК...!?
Днес 28. 04. 2006 година - като пускам тая тема, до влизането на новия НПК в сила остават точно 13 часа и 45 мин. Аз лично го посрещам със смесени чувства. А Вие - как го посрещате???
- sledovatelia
- Младши потребител
- Мнения: 62
- Регистриран на: 11 Апр 2006, 14:45
С какви чувства можеш да посрещнеш един толкова нескопосан кодекс.Създателите на НПК са заложили едно наглед малко камъче,което по скромното ми мнение ще обърне колата.Въпросното камъче се казва-разследване срещу неизвестен извършител.За да е пълна идилията в новият ЗМВР влизащ в сила от 01.05.06г.са въведени такива жестоки изисквания за дознатели,че е трудно да се проумее каква е била законодателната логика.
А сега какво се получава напрактика: от 01.05.06г.процесуално- следствените действия ще могат да бъдат извършвани единствено и само от служители на МВР назначени на длъжност"дознател"/изключвам следователите,ако въобще останаха такива ,то нека поне си довършат делата/.При сегашното състояние на нещата това означава около 300-350 дела годишно на човек/без да броим новите текстове ,който идват от следствието/.Като всичката работа по тези дела ще бъде извършена само от дознателите ,а не както досега -с помоща на останалите служители имащи дознателски функции.Последната новина от днес ,е че започваме да даваме денонощни дежурства /средно 6-7 на месец/,като ще обслужваме всички местопроизшествия и соътветно ще извършваме всички следствени действия.Като се има впредвид ,че след такова дежурство ти се полага минимум един ден почивка,това означава че половината месец отива само покрай извършването на неотложните следствени действия/предимно срещу неизвестен извършител/.А кога ще работим по започнатите дела,кога ще разследваме известният извършител.При тази организация на разследването съм убеден ,че рязко ще падне качеството на водените разследвания-поради чисто физическата невъзможност на отделният дознател да се справи с описаното по-горе натоварване.Да не говорим ,че има малки РПУ-та където са назначени по 1 или 2 дознатели,те какво ще правят,ще се прибират ли изобщо по домовете си.И това на фона на преклузивните срокове в новият НПК.Аз лично не съм чувал да е имало по -абсурден вариант за разследване досега в скъпата ни Република.Очаквам законодателни промени и дано те да са по-скоро.Да са ни честити новите НПК и ЗМВР.
А сега какво се получава напрактика: от 01.05.06г.процесуално- следствените действия ще могат да бъдат извършвани единствено и само от служители на МВР назначени на длъжност"дознател"/изключвам следователите,ако въобще останаха такива ,то нека поне си довършат делата/.При сегашното състояние на нещата това означава около 300-350 дела годишно на човек/без да броим новите текстове ,който идват от следствието/.Като всичката работа по тези дела ще бъде извършена само от дознателите ,а не както досега -с помоща на останалите служители имащи дознателски функции.Последната новина от днес ,е че започваме да даваме денонощни дежурства /средно 6-7 на месец/,като ще обслужваме всички местопроизшествия и соътветно ще извършваме всички следствени действия.Като се има впредвид ,че след такова дежурство ти се полага минимум един ден почивка,това означава че половината месец отива само покрай извършването на неотложните следствени действия/предимно срещу неизвестен извършител/.А кога ще работим по започнатите дела,кога ще разследваме известният извършител.При тази организация на разследването съм убеден ,че рязко ще падне качеството на водените разследвания-поради чисто физическата невъзможност на отделният дознател да се справи с описаното по-горе натоварване.Да не говорим ,че има малки РПУ-та където са назначени по 1 или 2 дознатели,те какво ще правят,ще се прибират ли изобщо по домовете си.И това на фона на преклузивните срокове в новият НПК.Аз лично не съм чувал да е имало по -абсурден вариант за разследване досега в скъпата ни Република.Очаквам законодателни промени и дано те да са по-скоро.Да са ни честити новите НПК и ЗМВР.
- ludi
- Потребител
- Мнения: 236
- Регистриран на: 25 Сеп 2005, 18:45
Така си е, никой не е направил простата сметка колко дознания годишно се падат на дознател годишно. Работата си е направо за свръхчовеци, от сутрин до вечер по произшествия, разпити, оформяне на документация. За парични компенсации, почивки и отпуски да се забрави с оглед натовареноста и сроковете. Известно време ще ни гледат сеира и после ще започнат да оправят кусурите на закона.Никой не споменава пари за заплати и други такива и това е предпоставка за голямо текучество, тоест току що назначени ще трябва да резследват всякакви престъпления. Май трябва да се мисли бързо....
- dizhel
- Потребител
- Мнения: 177
- Регистриран на: 21 Яну 2003, 02:02
Два нови закона, влезли в сила тези дни, са на път да скарат сериозно управляващите. Новият Наказателно-процесуален кодекс (НПК) и Законът за МВР могат да увредят и привидната хармония вътре в БСП.
Причината е в това, че и НПК, и законът за МВР бяха приети за твърде кратко време и под натиск отвън, въпреки че именно на тях законодателят залагаше да съживят съдебната ни система и най-после да я накарат да заработи не за собствена полза, а за благото на обществото. Най-слабото звено както в НПК, така и в Закона за МВР е дознателският апарат, върху чиито крехки плещи в следващите месеци и години ще се изсипят 97% от делата в страната. Само 2000 дознатели в цялата страна обаче ще могат да разследват джебчийки, печени мошеници, убийци и всякакъв род бандити без тези, които са замислили сериозно да увредят устоите на държавата. Честта за подобен род престъпления се пада на Националната следствена служба, чийто състав се редуцира с всеки изминал ден.
Бройката, която МВР може да обезпечи със заплати, е 2000 дознатели, разкри бившият следовател и настоящ зам.-вътрешен министър Румен Андреев. Досега назначените дознатели са около 1500. Някои от тези хора са преобразували битието си от оперативни работници, което съвсем не е равно на разследващи дознатели. Оперативният работник не се нуждае от правно образование, докато за разследващия то е абсолютно задължително. Слабата подготовка на дознателския апарат ще обърка още повече работата около разследването на делата, но за това се говори на висок глас от управляващите сега, не преди да бъде приет новият НПК. Това идва да покаже, че както НПК, така и другите закони за съдебната власт се правят не за да служат в България, а за да отчетем дейност пред Европейската комисия. Показва и друго - че в пленарна зала цари пълно безхаберие, когато се приемат закони, защото няма персонална вина, ако те се окажат калпави. Няма също така и групова вина, ако трябва да бъдем честни.
Преди десетина дни министърът на вътрешните работи Румен Петков започна голямото вайкане за това, че дознателите във ведомството му няма да могат да се справят със задачите, които им се възлагат. Къде беше Петков обаче, преди да оглави МВР? Ами беше депутат и гласува даже с две ръце за новия НПК. Защо тогава Петков не би тъпана, че тази задача е непосилна за дознателите, тъй като те тепърва трябва да се обучават, а някои от тях дори да следват право, за да поемат делата? Тогава Петков и групата му сипеха огън и жупел срещу стария НПК и разказваха колко лошо е следствието у нас и как добре ще се справят дознателите с делата. Може би настоящият министър не знаеше, че всичките тези хвалебствия ще се обърнат като бумеранг срещу него и ще му дойде до главата именно той да организира работата на дознателите така, че делата да вървят към съдебните зали. Кашата, която мнозинството в парламента забърка с новия НПК, като отряза отраз следователите, сега ще трябва да сърба именно Петков, а не някой друг. Затова министърът иска отсега да се застрахова, че работата ще се затлачи и не само че съдебната система няма да се преустрои на бързи обороти ами и (о, ужас за членството ни в ЕС) тя направо ще се сгромоляса бездиханна. Най-тревожното е, че според закона за МВР не е предвиден бюджет за разследващите, чийто брой ще се увеличава. Защо това е така обаче никой не може да отговори. Което означава, че никой няма да носи отговорност за ниските заплати на дознателите. А да не би някой да е казал, че ще отговаря и за лошия им труд? Този въпрос тепърва ще се прехвърля като горещ картоф от институция на институция и отговорен за ниската разкриваемост на престъпността пак няма да се намери.
Целта на закона за МВР е да преструктурира ведомството, като изчисти всички служби с дублиращи функции и девоенизира ведомството. Второто обаче също няма да стане, защото всички, които досега са под пагон в МВР, запазват старите си заплати и екстри. Като например тази да получават при пенсиониране 20 заплати накуп. Предвижда се да се сменят униформите с нови и сержантите и главните сержанти да се наричат вече полицаи и старши полицаи. Комисари и инспектори ще оглавят различни звена в МВР. Смяната на една фуражка с друга обаче далеч не означава кардинална промяна. Такава в закона не личи. На всичкото отгоре той трудно ще бъде прилаган, тъй като все още няма необходимите нормативни уредби. Именно тези липсващи норми бяха причина да прехвърчат искри между министър Петков и съпартийката му Татяна Дончева преди няколко дни. "Когато ръководството на МВР обяснява дълго и тъжно как не може да направи нещо, трябва да се усъмните дали въобщи има капацитет за мисъл", отсече сърдитата Дончева. Съмненията около "капацитет за мисъл" обаче могат да ни обземат и спрямо госпожата, защото именно тя също гласува закона за МВР, който запазва привилегиите на ужким девоенизираните офицери. В случая тя е поредният депутат, който безочливо измива ръцете си от калпавите закони, които приема Народното събрание. Като се прибави и фактът, че Дончева е юрист, може безочието й да се умножи на квадрат.
Най-вероятно още в първите месеци от прохождането му новият НПК ще бъде прекроен точно от хората, които го приеха с чаши шампанско в ръце. Гузни съвести няма да има, няма и да се признае, че този кодекс, който не върши работа, е глътнал десетки хиляди пари от българския данъкоплатец. Голяма част от които са изразходвани за юридически екскурзии до местата, които в обикновения живот наричаме бели страни.
Какво да добавя:една молба:колеги дознатели,не ме будете посред нощ за произшествията ви с глупави въпроси,имате си началници,или както се казваше в една песен "Колега,не ме занимавай с глупости бе"...А сеира тепърва започва....
Причината е в това, че и НПК, и законът за МВР бяха приети за твърде кратко време и под натиск отвън, въпреки че именно на тях законодателят залагаше да съживят съдебната ни система и най-после да я накарат да заработи не за собствена полза, а за благото на обществото. Най-слабото звено както в НПК, така и в Закона за МВР е дознателският апарат, върху чиито крехки плещи в следващите месеци и години ще се изсипят 97% от делата в страната. Само 2000 дознатели в цялата страна обаче ще могат да разследват джебчийки, печени мошеници, убийци и всякакъв род бандити без тези, които са замислили сериозно да увредят устоите на държавата. Честта за подобен род престъпления се пада на Националната следствена служба, чийто състав се редуцира с всеки изминал ден.
Бройката, която МВР може да обезпечи със заплати, е 2000 дознатели, разкри бившият следовател и настоящ зам.-вътрешен министър Румен Андреев. Досега назначените дознатели са около 1500. Някои от тези хора са преобразували битието си от оперативни работници, което съвсем не е равно на разследващи дознатели. Оперативният работник не се нуждае от правно образование, докато за разследващия то е абсолютно задължително. Слабата подготовка на дознателския апарат ще обърка още повече работата около разследването на делата, но за това се говори на висок глас от управляващите сега, не преди да бъде приет новият НПК. Това идва да покаже, че както НПК, така и другите закони за съдебната власт се правят не за да служат в България, а за да отчетем дейност пред Европейската комисия. Показва и друго - че в пленарна зала цари пълно безхаберие, когато се приемат закони, защото няма персонална вина, ако те се окажат калпави. Няма също така и групова вина, ако трябва да бъдем честни.
Преди десетина дни министърът на вътрешните работи Румен Петков започна голямото вайкане за това, че дознателите във ведомството му няма да могат да се справят със задачите, които им се възлагат. Къде беше Петков обаче, преди да оглави МВР? Ами беше депутат и гласува даже с две ръце за новия НПК. Защо тогава Петков не би тъпана, че тази задача е непосилна за дознателите, тъй като те тепърва трябва да се обучават, а някои от тях дори да следват право, за да поемат делата? Тогава Петков и групата му сипеха огън и жупел срещу стария НПК и разказваха колко лошо е следствието у нас и как добре ще се справят дознателите с делата. Може би настоящият министър не знаеше, че всичките тези хвалебствия ще се обърнат като бумеранг срещу него и ще му дойде до главата именно той да организира работата на дознателите така, че делата да вървят към съдебните зали. Кашата, която мнозинството в парламента забърка с новия НПК, като отряза отраз следователите, сега ще трябва да сърба именно Петков, а не някой друг. Затова министърът иска отсега да се застрахова, че работата ще се затлачи и не само че съдебната система няма да се преустрои на бързи обороти ами и (о, ужас за членството ни в ЕС) тя направо ще се сгромоляса бездиханна. Най-тревожното е, че според закона за МВР не е предвиден бюджет за разследващите, чийто брой ще се увеличава. Защо това е така обаче никой не може да отговори. Което означава, че никой няма да носи отговорност за ниските заплати на дознателите. А да не би някой да е казал, че ще отговаря и за лошия им труд? Този въпрос тепърва ще се прехвърля като горещ картоф от институция на институция и отговорен за ниската разкриваемост на престъпността пак няма да се намери.
Целта на закона за МВР е да преструктурира ведомството, като изчисти всички служби с дублиращи функции и девоенизира ведомството. Второто обаче също няма да стане, защото всички, които досега са под пагон в МВР, запазват старите си заплати и екстри. Като например тази да получават при пенсиониране 20 заплати накуп. Предвижда се да се сменят униформите с нови и сержантите и главните сержанти да се наричат вече полицаи и старши полицаи. Комисари и инспектори ще оглавят различни звена в МВР. Смяната на една фуражка с друга обаче далеч не означава кардинална промяна. Такава в закона не личи. На всичкото отгоре той трудно ще бъде прилаган, тъй като все още няма необходимите нормативни уредби. Именно тези липсващи норми бяха причина да прехвърчат искри между министър Петков и съпартийката му Татяна Дончева преди няколко дни. "Когато ръководството на МВР обяснява дълго и тъжно как не може да направи нещо, трябва да се усъмните дали въобщи има капацитет за мисъл", отсече сърдитата Дончева. Съмненията около "капацитет за мисъл" обаче могат да ни обземат и спрямо госпожата, защото именно тя също гласува закона за МВР, който запазва привилегиите на ужким девоенизираните офицери. В случая тя е поредният депутат, който безочливо измива ръцете си от калпавите закони, които приема Народното събрание. Като се прибави и фактът, че Дончева е юрист, може безочието й да се умножи на квадрат.
Най-вероятно още в първите месеци от прохождането му новият НПК ще бъде прекроен точно от хората, които го приеха с чаши шампанско в ръце. Гузни съвести няма да има, няма и да се признае, че този кодекс, който не върши работа, е глътнал десетки хиляди пари от българския данъкоплатец. Голяма част от които са изразходвани за юридически екскурзии до местата, които в обикновения живот наричаме бели страни.
Какво да добавя:една молба:колеги дознатели,не ме будете посред нощ за произшествията ви с глупави въпроси,имате си началници,или както се казваше в една песен "Колега,не ме занимавай с глупости бе"...А сеира тепърва започва....
- mikele
- Младши потребител
- Мнения: 39
- Регистриран на: 02 Май 2006, 20:03
7 мнения
• Страница 1 от 1
Назад към Обсъждане на законопроекти
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 11 госта